Vademecum

Vademecum este un scurt ghid pentru elaborarea lucrării de licenţă pentru programul de studiu Modă-Design vestimentar la Universitatea din Oradea, ISBN 978-606-10-2064-5, Editura Universităţii din Oradea, 2019, Volum de autor

Vademecum este o sinteză ce surprinde prin modul în care încearcă să convingă studenţii de importanţa unei abordări ştiinţifice a temei cu respectarea unor cerinţe de redactare. Observăm un demers complex, de la stabilirea temei la documentarea bazată pe o bibliografie, demontându-se logic toate acele “frici”ale studentului faţă de compunerea unei lucrări de licenţă.

– Conf.univ. dr. Mihaela Tătulescu

 

INTRODUCERE

 

De ce o astfel de lucrare?

Am purces la scrierea acestui aşa-numit ghid ca urmare a unei nevoi pe care am identificat-o de-a lungul anilor în care am coordonat lucrări de licenţă pentru absolvenţii programului de studiu Modă-Design vestimentar[1] din cadrul Facultăţii de Artă / Universitatea Oradea. Dată fiind experienţa mea în domeniul amintit, exemplele pe care le voi folosi se vor referi firesc la subiecte ce se studiază în domeniul artelor vizuale. Îmi voi permite ca, pe parcursul expunerii, să folosesc exemple de bună practică selectate din lucrările de licenţă ale câtorva absolvenţi, desigur cu indicarea sursei enunţate. Voi face de asemeni trimiteri la cursurile de specialitate elaborate de cadrele didactice ale departamentului, cu specificitate pentru programul de studiu MDV. Le facilitez astfel studenţilor drumul către cea mai la îndemână bază de documentare.

Prin specificul formării în domeniul artelor vizuale, candidaţii la licenţă deţin competenţe de exprimare facilă prin imagini – schiţe, crochiuri, etc – exprimarea scrisă rămânând undeva în planul secund. Ori, o lucrare de licenţă în acest domeniu se cere a fi o lucrare complexă în care text şi imagine se completează şi se susţin ca elemente ale aceleeaşi matrici. Scopul prezentului ghid este acela de a orienta şi sprijini studenţii în alegerea bazelor teoretice şi formarea de bune practici destinate pregătirii si întocmirii lucrărilor de licenţă.

Construcţia acestui Vademecum[2] este asemeni unui ghid, a unui instrument de sprijin pentru studenţi, în care conţinut şi formă să capete consistenţa unei abordări ştiinţifice specifice domeniului, cu respectarea cerinţelor procedurii dedicate, în aplicare la Universitatea din Oradea.

O lucrarea de licenţă este rezultatul cercetării bibliografice a studentului pe tema de licenţă, lucrare ce necesită respectarea unor rigori ştiinţifice. Demersul de elaborare se cere a fi documentat, rezultatul unei pregătiri susţinute şi conştiente pe parcursul ciclului I de studii universitare. Pentru domeniul artelor vizuale, o lucrare de licenţă presupune realizarea unei lucrări practice,  în cazul MDV, a unei colecţii vestimentare pe tematica aleasă de student de comun acord cu coordonatorul lucrării de finalizare a studiilor, ciclul I. Lucrarea practică este susţinută de prezentarea scrisă, compusă din partea de documentare asupra tematicii de referinţă şi partea de originalitate pe care candidatul o aduce prin prezentarea colecţiei pe care o propune spre evaluare comisiei de licenţă. Dacă prima parte vizează competenţele de analiză şi sinteză a documentaţiei sursă şi competenţele de exprimare scrisă, cea de-a doua parte se instituie ca un cumul al  competenţelor teoretice  şi practice dobândite în cei trei ani de studii, cu aplicativitate directă asupra temei de licenţă a studentului. Cerinţele academice de redactare sunt impuse prin procedură elaborată la nivel de universitate şi de a cărei respectare este responsabil atât candidatul la obţinerea licenţei cât şi conducătorul său ştiinţific. Nu voi face referire în expunerea mea la conţinutul procedurii de elaborare a lucrării de licenţă, ea poate fi găsită pe site-ul Universităţii Oradea, parcursă cu atenţie şi respectată de candidaţi. Mă voi referi la modalităţile de abordare a subiectelor specifice, de la cercetarea bibliografică până la expunerea colecţiei vestimentare originale, într-o vedere panoramică, parcurgând toate etapele pe care le presupune o lucrare bine definită, completă, al cărei concept se aşează pe un demers ştiinţific coerent.

Lucrarea de licenţă devine astfel exprimarea unui cumul al cunoştinţelor şi experienţelor din ciclul de studii, „o elaborare critică a unei experienţe, ca achiziţie a unei capacităţi (bună pentru viaţa viitoare)  de a identifica problemele, a le aborda cu metodă, a le expune potrivit unor anumite tehnici de comunicare”[3]. Prin lucrarea pe care candidatul o propune în vederea obţinerii titlului de licenţiat în MDV, acesta are prilejul să-şi dovedească maturitatea în general, cea artistică în special-vocaţia specifică, dar şi capacitatea de muncă. Pe termen lung, o lucrare bine documentată şi structurată poate să-i servească autorului şi după terminarea studiilor, prin dezvoltarea subiectului într-o lucrare mai amplă (poate un master sau doctorat în domeniu). Cercetarea intreprinsă pentru lucrarea de licenţă continuă să dezvolte capacităţi din timpul ciclurilor de studii: de a identifica tema, de a stabili parcursul cercetării, de a selecta sursele bibliografice, ordonarea lor, de a fi capabil de analiză şi sinteză pe tema de studiu, de a crea legături organice între comunicarea scrisă şi colecţia vestimentară, etc. Arhitectura unei lucrări de absolvire a studiilor de licenţă presupune o muncă metodică, din care rezultă  o experienţă de muncă. Prin lucrarea de licenţă studentul nu face altceva decât să demonstreze că a acumulat cunoştinţe suficiente în anii de studii, că şi-a însuşit competenţe practice adecvate astfel încât este apt să desfăşoare activitate în domeniul pentru care s-a pregătit.

Cu toate că elaborarea unei astfel de lucrări se face sub coordonarea unuia sau a mai multor cadre didactice – coordonatori ştiinţifici – candidatului îi revine munca de documentare, de structurare, de sintetizare şi concluzionare asupra rezultatului cercetării. Coordonatorul ştiinţific verifică şi supervizează fiecare etapă cu exigenţă, veghează asupra respectării procedurii, are rol de manetă în menţinerea direcţiei bune pe parcursul cercetării, de ce nu, de redresare în momentul intrării în derivă a absolventului. Nu de puţine ori se întâmplă să apară abateri de la temă, care îndepărtează cercetarea de subiect, diluându-l.  Întâlnirile dintre candidat şi coordonatorul ştiinţific au loc ori de câte ori este nevoie, în afara orelor de curs, în raport de unu la unu.

Este de făcut aici o specificare: ghidul se adreseaza în particular absolvenţilor în MDV dar, poate fi folost cu succes de studenţii absolvenţi în Arte Decorative (AD), program de studiu care are multe puncte comune cu MDV, chiar şi de absolvenţi ai ciclului II-master în domeniile amintite. Exemplele pe care le folosesc în ghid, particulare pentru MDV pot fi cu uşurinţă extrapolate spre domenii înrudite.

Am ales editarea acestui ghid într-un format mic, pentru a fi uşor de purtat asupra lor (motiv pentru care am şi ales titlul Vademecum) şi consultat de către absolvenţi, ori de câte ori e nevoie. Capitolele ghidulu le-am gândit ca paşi care sunt de făcut pe drumul elaborării lucrării de licenţă.

Acestea fiind spuse, să demarăm…ghidul pentru o lucrare de licenţă în MDV!

[1] în continuare voi folosi acronimul MDV

[2] https://dexonline.ro/definitie/vademecum/

[3] Umberto Eco, Cum se face o teză de licenţă, Pontica, 2000, pag. 6