Dungi şi compoziţii

Am promis să revin asupra dungilor materialităţilor textile şi a modului în care au fost ele exploatate în compoziţiile vestimentare ale fashion-designerilor. În combinaţii cu alte elemente decorative sau de sine stătătoare, dungile îşi etalează forţa de exprimare în vocabularul vestimentar.

 

Din largul mării, pe plajă

Aminteam în postarea anterioară de dungile “marinar” care au intrat în moda începutului de secol XX, îndeosebi în ţinutele copiilor. “Micul marinar” devenise un soi de ţinută “de duminică  pentru copii.

Iată însă că spre sfârşitul secolului al XIX-lea şi debutul secolului XX, moda curelor balneare în staţiuni marine înseamnă costume de baie în dungi, atât pentru femei cât şi pentru bărbaţi. Băile marine devin o modă, prescrise de medici şi igienişti deopotrivă. Normele vremii nu agreau dezgolirea trupului nici a femeilor, nici a bărbaţilor. În 1907, în Australia, un decret obliga bărbaţii să poarte un fel de rochie de înot, un fel de fustă largă care să ascundă membrul masculin, prea vizibil într-un chilot de baie! Şi povestea formelor şi a construcţiilor continuă în istoria costumului de baie. Eu rămân însă pe terenul dungilor.  

 

Dungile…mereu la modă?

În 1910 Paul Poiret propune unul din modelele sale revolutionare, rochia de seară cu talie înaltă, pornind de la stilul coloanelor greceşti,  într-o construcţie tubulară marcată de dungi repetitive în registru orizontal.

Câţiva ani mai târziu, în 1918, în revista Vogue este ilustrată rochia din jerse în dungi proiectată de Coco Chanel. Transformarea dungilor marinăreşti într-o compoziţie şic a fost o idee la modă pe care o regăsim şi azi în vestimentaţie. Într-o fotografie din 1928 Coco Chanel apare îmbrăcată cu un tricou în dungi şi pantalon, probabil în vacanţă la ţară, deoarece o asemenea ţinută  nu era acceptată la acea vreme în vestimentaţia feminină urbană.

Şi iată-ne în anii ’20, în Les Années folles marcaţi de o perioadă de intensă activitate artistică şi culturală, ceea ce aduce după sine emancipare. Femeia călătoreşte, face ciclism, joacă tenis şi golf…începe să-şi afirme o oarecare independenţă pe care şi-a câştigat-o find nevoită să înlocuiască bărbatul plecat la război…Viaţa cotidiană se schimbă, odată cu ea veşmântul capătă noi forme constructive şi decorative.

Schimbări de stil similare au loc şi în ţinuta bărbătească a epocii. Încep să fie purtate cravate în dungi, iar pijamaua – articol vestimentar ce apare în aceşti ani – se bucură de compoziţia în dungi. În ţinuta de afaceri dar şi în cea de agrement se purtau gulere albe, detaşabile, cu cămăşi în culori pastelate cu modele sau cu dungi.

Nu pot să nu fac trimitere la Klimt, ca pictor si designer totodată. Iat-o pe Emilie Flöge, creatoare de modă, prietena pictorului, purtându-şi una dintre creaţii, o rochie lejeră, comodă, în care dialogul compoziţional este susţinut de repetiţia simetrică a dungilor verticale.

Cine nu cunoaşte imaginile care-l înfăţişează pe Picasso, în tricoul său iconic, în dungi…Considerată una din micile minuni ale modei, cămaşa în dungi de marinar este o îmbrăcăminte clasică, elegantă, purtată de generaţii de creatori, de la Picasso la Kate Moss…Aşa-zisa cămaşă bretonă era purtată de Pablo Picasso ca simbol al victoriei şi al fericirii!

Dungi…pe podium

Dungile “marinar” devin treptat un leit-motiv în creaţiile designerilor, atrag intersul şi provoacă creativitatea, câştigând teren pe podiumurile de modă.

Suntem în 1966, an în care Yves Saint Laurent aduce pe podium rochii elegante în dungi realizate din paiete ! Câţiva ani mai târziu Jean Paul Gaultier se lasă fascinat de capacitatea sugestivă a dungilor şi efectele optice pe care le pot crea în veşmânt. Reia motivul dungilor şi în anii următori în propunerile sale vestimentare. În 1983, puloverul cu dungi a fost punctul culminant al colecției sale „Boy Toy”. Designerul vine să salute publicul la sfârșitul paradei, îmbrăcat el însuși într-un pulover cu dungi. Pentru el, puloverul cu dungi este soluția ușoară atunci când nu știi ce să îmbraci: „Puloverele marinar merg cu tot, nu se demodează niciodată și probabil că nu o vor face niciodată.” spunea Gaultier. Atracţia pentru dungi a lui Gaultier merge chiar mai departe, dincolo de veşmintele pe care le crează…

Sonia Rykiel, Margiela, Castelbajac reinterpretează și ei vocabularul marin. Atât de mult încât marile mărci, H & M, Monoprix sau chiar Petit Bateau și Agnès B., au făcut ca dungile să devină clasice, recurente.

Karl Lagerfeld, la rândul său, acceptă provocarea dungilor în anii ’90, nu doar în creaţiile vestimentare pe care le aduce în faţa publicului ci şi în accesorii (genţi).

Dungi şi pe simeze…

În perioada Bauhaus, un tablou în ulei al lui Paul Klee, datat 1930, poartă titlul “Altimetria individualizată a dungilor“.

În aceeaşi perioadă regăsim motivul dungilor şi la Wassily Kandinsky, fie că e vorba de lucrarea “Striped” sau de lucrări în care dungile sunt menite a completa sau susţine echilibrul compoziţiilor sale geometrice.

Si dacă tot mi-am propus să vorbesc despre dungi şi compoziţii, am avut surpriza să descopăr o compoziţie interesantă şi în altă artă: arta fotografică contemporană, într-o lucrare semnată de Ovi D. Pop. Este fără doar şi poate momentul de creativitate a fotografului al cărui ochi surprinde compoziţia.

Ştiaţi că?

  • primele cure de baie marină au fost prescrise de un medic englez în anul 1740 (!), pe coasta engleză din Brighton, pentru pacienţii săi anemici? Printre pacienţi era şi viitorul rege George IV care a construit ulterior un palat în Brighton, fostul mic port pescăresc devenind astfel prima staţiune litorală din Anglia! Moda a ajuns în curând şi dincolo de Canalul Mânecii, iar în 1830 Dieppe devine prima staţiune litorală din Franţa. Revoluţia curelor marine este în plină ascensiune, astfel încât în 1854 împăratul Napoleon al III-lea şi împărăteasa Eugenie au construit în Biarritz vila Eugenie. Biarritz devine staţiunea căutată de toate capetele încoronate ale Europei. Dezvoltarea ulterioară a căilor ferate a născut în timp o concurenţă între oraşele de pe coasta franceză, în bătălia lor pentru a fi recunoscute ca staţiuni balneare.
  • Numele lui Picasso este format din 23 de cuvinte şi 103 caractere, fiindu-i atribuit după diferite nume de sfinţi şi de rude? (Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Martyr Patricio Clito Ruíz y Picasso)
  • În martie 2011, puloverul cu dungi va fi adăugat la tricoul oficial al echipei franceze de fotbal pentru meciurile din deplasare. La originea acestei idei? Karl Lagerfeld! Dar acest tricou va fi întrerupt mai puțin de un an mai târziu, în februarie 2012.

Iată cum dungile provoacă, pot face istorie, pot face istorie în artă!

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

O temă compoziţională pe care am susţinut-o şi coordonat-o în colecţia vestimentară “Polosy (rus.,dungi)” care a făcut obiectul Lucrării de finalizare a studiilor de licenţă a studentei Denisa Silaghi.

Orizontale, verticale sau oblice, evidente sau subtile sub un strat-filtru, dungile îşi spun povestea. Uneori creind iluzia infinitului, alteori frângându-se în compoziţii ritmice, simetrice sau nu, gradate sau într-un tipar aleator, dungile grafice se articulează, asemeni cuvintelor într-o frază. Texturile în dungi inspiră, provoacă creativitatea, semnifică. Dincolo de banalul trasajelor liniare, povestea dungilor o descoperim în parcursul modei, în artele majore, în design-ul de interior, etc.

Iar fascinaţia lor continuă!

Până la următoarea noastră „întâlnire” amintiţi-vă să vă îmbrăcaţi…sănătos !

2 thoughts on “Dungi şi compoziţii

Comments are closed.